در حال بارگذاری
  • 171
    دنبال کننده
  • 1
    دنبال شونده
  • 186.5هزار
    بازدید

آثار و اندیشه های دکتر دینانی

وب سایت آثار و اندیشه های حکیم دینانی

نمایش اطلاعات کانال بستن اطلاعات کانال

وب سایت آثار و اندیشه های حکیم دینانی

  • 171
    دنبال کننده
  • 1
    دنبال شونده
  • 186.5هزار
    بازدید
Loading...

همه ویدیو ها

  • برنامه معرفت سی و یکم شهریور 1396

    151 بازدید

    کتاب مصیبت نامه عطار در واقع بیانگر تراژدی است. زندگی و معنی زندگی بسیار مساله مهمی است. جان باقی چیست و آیا در این بدن فانی می توان انتظار جان باقی داشت؟ در ابیاتی از مصیبت نامه شیخ عطار به بررسی این مسائل پرداخته می شود

  • برنامه معرفت بیست و دوم فروردین 1393

    25 بازدید

    فارابی، ارسطو و افلاطون را در برابر هم قرار داده و اندیشه دینی را احیاء نموده است. این مساله که آشنایی فیلسوفان مسلمان با اندیشه های یونانی از طریق ترجمه آثار آنان بوده، درست است اما نه ابونصر فارابی و نه ابن سینا و دیگر فلاسفه در چارچوب سخنان سقراط و افلاطون نماندند.

  • فلسفه، به زبان فیلسوف می آید

    33 بازدید

    برنامه معرفت چهارم فروردین 1393 | فیلسوف نمی رود به دنبال فلسفه تا آن را کشف کند، بلکه فلسفه به زبان فیلسوف می آید فلسفه، زبان وجود است و اگر کسی استعداد داشته باشد، وجود از زبانش سخن میگوید

  • برنامه معرفت بیست و ششم آذر 1389

    36 بازدید

    ملاصدرا چرا حکمت خود را حکمت متعالیه می گوید من در آغاز و ابتدا با فیلسوفان هستم اما در پایان جدا می شوم از آن ها؛ صدرالمتألهین در وجود تشکیک قائل است. تشکیک به معنی شک نیست. اطلاعات بیشتر در وب سایت Ebrahimi-Dinani.com

  • نفس شناسی در مثنوی مولوی

    103 بازدید

    برنامه معرفت بیست و نهم مرداد ۱۳۸۹ اختصاص داشت به موضوع نفس شناسی از دیدگاه جناب مولوی | اطلاعات بیشتر در وب سایت Ebrahimi-Dinani.com

  • تفسیر بیت اول گلشن راز

    178 بازدید

    دکتر دینانی در برنامه معرفت 27 آذرماه 1394 به تفسیر بیت اول گلشن راز پرداخت و گفت: خداوند به جان، فکرت آموخت. جان، آن چیزی است که فکر می کند. جان آدمی آن چیزی است که می اندیشد

  • برنامه معرفت بیست و چهارم شهریور 1396

    284 بازدید

    توضیحات تکمیلی و آرشیو برنامه در Ebrahimi-Dinani.com | گفتگوی شانه و آینه از دیوان پروین اعتصامی

  • هرچه وابسته شوی، وابسته تر می شوی

    270 بازدید

    ⁣گر به موئی بستگی باشد ترا / هم به موئی خستگی باشد ترا؛ همان طور که برای تعالی و کمال محدودیت نداری، هرچه وابسته شوی، وابسته تر می شوی؛ برنامه معرفت هجدهم مرداد 92 شرح اشعار عطار

  • برنامه معرفت پانزدهم بهمن 1389

    123 بازدید

    رابطه نفس و بدن چگونه است؟ جناب ملاصدرا برای شرح این رابطه، جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء را مطرح می کند. یعنی روح، جسمانی نیست بلکه حدوث انسان با جسمش است و در اثر حرکت جوهری به سوی کمال می رود

  • برنامه معرفت بیستم آذر 1394

    53 بازدید

    رزق و رحمت که از اسمای خداوند هستند مانند دیگر تجلی های حق تعالی دارای مراتب هستند مانند: رزق حواس ظاهری و رزق تعقل و تفکر درونی و باطنی انسان؛ بیشتر بدانید

  • برنامه معرفت هفدهم شهریور 1396

    169 بازدید

    دیده اش در عقل و عقل اش دیده بود / به یکی از مهمترین مسائل شیخ عطار اشاره دارد. همه آدمهای روزگار دیده و عقل را دارند اما اینکه عقل حضرت دیده بود و دیده اش عقل بود به چه معنی است؟ هر انسانی دارای عقلی است اما در مرتبه خود؛ هر آدم سالمی هم چشم دارد.

  • برنامه معرفت دهم شهریور 1396

    360 بازدید

    یکی از راه های

  • آیا سخن صادقانه از ابلیس قبول می کنید؟

    525 بازدید

    کار ابلیس شیطنت است؛ فرض کنید که ابلیس در قیافه ای ظاهر شد و حرف راست زد و ما بدانیم که آن، راست است؛ آیا سخن صادقانه از ابلیس را قبول می کنید؟

  • برنامه معرفت سوم شهریور 1396

    167 بازدید

    چون زیبایی هست، عشق هست یا چون عشق هست، زیبایی پیدا می شود؟ جناب حافظ می فرماید: از ازل پرتو حسن ات ز تجلی دم زد/ عشق پیدا شد و آتش بر همه عالم زد. پس اول حُسن است و بعد محبت و عشق. عشق و محبت زاییده حُسن است. اما سوال اینجا این است که حُسن چیست؟

  • برنامه معرفت بیست و هفتم مرداد 1396

    267 بازدید

    هر کجا فاعل هست، قابل نیز تحقق دارد. زیرا بدون نوعی از قبول، فعل تحقق پیدا نمی کند. فاعل و قابل در مباحث فلسفی از مهمترین موضوعات هستند که نیاز به دقت دارند

  • برنامه معرفت بیستم مرداد ماه 1396

    195 بازدید

    فرق بین زندگانی و ماندگانی چیست؟ سنگ و کوه دارای ماندگانی است؛ اگر آگاهانه زندگانی کنی، این زندگانی است و اگر هیچ فکری در سرت نیست، ماندگانی و بیهودگی است

  • برنامه معرفت سیزدهم مرداد 1396

    203 بازدید

    انسان به همان اندازه که با علم حصولی و معرفت استدلالی سروکار دارد، از عالم حضور نیز منفک و جدا نیست رابطه علم حصولی و حضوری از موضوعات مهم فلاسفه بوده است.

  • برنامه معرفت ششم مرداد ماه 1396

    243 بازدید

    انسان تنها موجودی است که به روی غیر گشوده است. انسان وقتی به روی غیر، گشوده می شود، می اندیشد. این اندیشیدن تنها به جهان نیست انسان آینه تمام نمای هستی است

  • برنامه معرفت سی ام تیرماه 1396

    183 بازدید

    آدم عاقلی که به وحی متصل شود و کلمات وحیانی انبیا را آویزه گوش کند، نور علی

  • برنامه معرفت بیست و سوم تیرماه 1396

    54 بازدید

    روانشناسی قدیم و جدید درباره حقیقت انسان، بسیار سخن می گوید و آثار بسیاری نیز در این باب به رشته تحریر درآمده است. ولی حقیقت انسان ورای

  • برنامه معرفت شانزدهم تیرماه 1396

    59 بازدید

    پدیدار شناسی و دست یافتن به پدیده ها، غیر از آن چیزی است که درک و دریافت ذات خوانده می شود ادراک انسان نسبت به ذات خود جز از طریق حضور جان، امکان پذیر نیست

  • برنامه معرفت اول مرداد 1389

    91 بازدید

    هیچ کس به سر سویدای کسی راه نمی تواند بیابد، مولانا که اهل سلوک است می گوید هر کسی از ظن خود شد یار من؛ این ظن در مقابل شک نیست

  • برنامه معرفت بیست و پنجم تیرماه 1389

    203 بازدید

    تفسیر نیستان در اشعار مثنوی معنوی را می توان به عالم غیب و عالم ملکوت دانست اما بنده ترجیح می دهم که نیستان را عالم اعیان ثابته تفسیر کنم.

  • آیا افراد کنجکاو، گستاخ هستند؟

    391 بازدید

    بعضی اشخاصی که ذهن شان بسته است و اطمینان را خوراک خودشان می دانند، می گویند: کنجکاوی گستاخی است و افراد کنجکاو گستاخ هستند و به این افراد ایراد می گیرند. افراد کنجکاو، نه در مسائل جزئی بلکه در بنیادی ترین مسائل، کنجکاو هستند

  • عمل بدون نظر هیچ معنی ندارد

    294 بازدید

    عقل نظری و عملی چیست؟ آیا انسان فقط نظر است یا عمل هم هست؟ یا برعکس؛ آیا فقط عمل است یا نظر هم دارد؟ انسان هر دو نظر و عمل را دارد. انسان تنها موجودی است که دارای نظر و عمل است. بسیاری از موجودات، عمل دارند اما نظر ندارند و بعضی از موجودات ربانی (مانند فرشتگان) نظر دارند ولی عمل ندارند.

  • از فلسفه چه کاری برمی آید؟

    459 بازدید

    آیا فلسفه، واقعا می تواند اسرار هستی را کشف کند؟ اصلا از فلسفه کاری برمی آید؟ یک عمل از فلسفه بخواهید، آیا می تواند؟ علوم مختلف مثل فیزیک و شیمی و ریاضی، عمل می کنند و تا کره مریخ می برند؛ مردم می پرسند که کار عملی فلسفه چیست؟ و اصلا فلسفه چه چیزی را تغییر می دهد؟ علم همه چیز را تغییر می دهد. جواب این سوالات چیست؟

  • برنامه معرفت نهم تیرماه 1396

    501 بازدید

    انسان، قطعا یک موجود مادی با همه آثار ماده است اما انسان در ماده خلاصه نمی شود. انسان کارهایی می کند که آنها از ماده در نمی آید. اسم اینها را نفس می گذاریم. در فارسی روان معنی می شود. چرا انسان رونده است و این روندگی را از کجا می فهمیم؟ انسان در هر لحظه، امید دارد که در لحظه بعد چیزهای بیشتری بفهمد.

  • اخلاق منهای عقل یعنی بی اخلاقی

    690 بازدید

    عده ای می گویند که اخلاقیات ما را بس است و نیازی به دین نداریم. این جماعت ادعا دارند، بیش از اینکه به دین پناه ببرند به اخلاق پناه می برند و اخلاق کافی است. اگر انسان ها همگی اخلاقی بودند، آنگاه به چیز دیگری نیاز نبود. ظاهر این حرف ها می تواند عده ای را تحت تاثیر قرار دهد و برای آنها پرجاذبه نیز باشد

  • تفاوت بین فکر و تفکر چیست؟

    832 بازدید

    تفاوت بین فکر و تفکر چیست ؛ همه مردم می فهمد که فکر به چه معنی است. تفکر را هم همه می فهمند اما سوال اصلی این است که تفاوت بین فکر و تفکر چیست معمولا، فکر به یک فکر معین گفته می شود. حتی فکر می تواند کهنه باشد. تعین و تشخص می تواند یکی از عوامل موثر در تعیین کهنگی باشد.

  • جلسه اول تفسیر اشعار مولوی

    1,691 بازدید

    داخل نی خالی است و مانند تار و دیگر ابزار موسیقی نیست. کسی که نی را می نوازد، لب را می گذارد بر سوراخ نی و در نی می دمد. نی هم چون خالی است، نفس دمنده را منعکس می کند. در اینجا نفس خیلی مهم است. خالی بودن نی یعنی از هرگونه پیش داوری خالی باشی

  • عید فطر یعنی جوشش چشمه سار حقیقت

    2,297 بازدید

    عید فطر یعنی پاک شدن فطرت است و بازگشت به فطرت هم می توان معنی کرد اما در خود کلمه فطر و فطرت، یک انفجار و شکافتن است. در فطرت، جوشش است به مانند آبی که از چشمه فوران می کند. فطرت انسان، چشمه سار حقیقت است.

  • پایان تاریخ آیا در تاریخ امکان پذیر است؟

    1,401 بازدید

    پایان تاریخ در خود تاریخ اتفاق می افتد یا در بیرون تاریخ؟ اگر پایان تاریخ در خود تاریخ باشد، پایان نیست بلکه این خود تاریخ است. حل این مساله را می توان به مساله زمان نیز گره زد و دوباره پرسید که آیا پایان زمان، در خود زمان اتفاق می افتد یا در بیرون از زمان، پایان زمان فرا می رسد؟