در حال بارگذاری
  • 125
    دنبال کننده
  • 1
    دنبال شونده
  • 114.6هزار
    بازدید

آثار و اندیشه های دکتر دینانی

وب سایت آثار و اندیشه های حکیم دینانی

نمایش اطلاعات کانال بستن اطلاعات کانال

وب سایت آثار و اندیشه های حکیم دینانی

  • 125
    دنبال کننده
  • 1
    دنبال شونده
  • 114.6هزار
    بازدید
Loading...

همه ویدیو ها

  • زین دوهزاران من و ما ای عجبا من چه منم

    386 بازدید

    برنامه معرفت پنجم خرداد 1396 فضای شعر، ساختار شکنانه است. امروزه برخی از نحله های فلسفی غرب، اسم شان، فلسفه ساختار شکن است. به نظر من این فیلسوفان ساختار شکن اروپا اگر این شعر مولوی را می خواندند، از حرفهایی که می زنند، دست بر می داشتند.

  • برنامه معرفت دوم خرداد 1396

    371 بازدید

    ارتباط محدود و نامحدود چگونه است ؟ پاسخ کوتاهی که می توان به این سوال داد این است که: اندیشه محدود است اما اندیشیدن، نامحدود است «فعلِ اندیشیدن» نامحدود است

  • جوهر عبودیت، ربوبیت است

    329 بازدید

    عبودیت جوهری است که باطن آن ربوبیت است. عابد و سالک آگاه به مرحله ای می رسد که تعینات از نظرش برداشته می شود. وقتی که تعینات و قیود برداشته شد، چیزی جز مطلق و مقام ربوبیت باقی نمی ماند

  • معنی قلب در عرفان و فلسفه چیست؟

    412 بازدید

    قلب، یعنی حقیقت نفس ناطقه انسان؛ قلب یعنی سرّ سویدای آدمی؛ به همین دلیل، قلب مرکز ادراکات است

  • شرح برهان صدیقین ابن سینا

    341 بازدید

    ویدئوهای بیشتر در وب سایت ebrahimi-dinani.com

  • برنامه معرفت پانزدهم اسفند 1387

    380 بازدید

    همه چیز در پرتو ظهور حق، ظاهر می شود. کسی که علم حضوری را درک نکند، هرگز به معنی و تفسیر آیه شهد الله انه لا اله الا هو راه پیدا نخواهد کرد. ویدئوهای بیشتر در وب سایت ebrahimi-dinani.com

  • برنامه معرفت هشتم اسفندماه 1387

    189 بازدید

    بررسی اصل فلسفی ملاصدرا، مهمترین سرفصل این قسمت است. اصالت وجود ملاصدرا چیست. ویدئوهای بیشتر در ebrahimi-dinani.com

  • این نیز بگذرد

    429 بازدید

    اگر ما سخن درویشی که نوشت: این نیز بگذرد را در نظر داشته باشیم، نحوه خوشحالی و غم درون ما، تغییر پیدا خواهد کرد. اگر بسیار خوشحال هستی، از خودت غافل نشو! شادی بی اندازه ممکن است انسان را از خیلی چیزها غافل کند

  • معجزه پیامبر، سخن بود نه یک عمل حسی

    736 بازدید

    برخی افراد ظاهر بین و ساده لوح، گمان می کنند که اژدها کردن عصا اعجازش بیشتر از سخن است! خیر این یک برداشت حسی است! معجزه ای بالاتر از سخن نداریم زیرا سخن، ظهور عقل است ویدئوهای بیشتر در وب سایت ebrahimi-dinani.com

  • آیا شما به خودتان، من می گویید؟

    604 بازدید

    روح من، تَن من و همه کلماتی از این قبیل، را وقتی به کار می بریم که می خواهیم از «من» خود حکایت کنیم. اما حقیقت «من» چیست؟ آیا شما تن و روح هستی یا دارای تن و روحی؟ پاسخ دادن آسان نیست. ویدئوهای بیشتر در وب سایت دکتر دینانی: ebrahimi-dinani.com

  • دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند

    739 بازدید

    اشاره حافظ به «شب» در بیت «دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند» نشانه این است که شب مقامی دارد که روز، ندارد. حافظ توجه به اهمیت فرشته دارد

  • شرح حدیث حقیقت

    686 بازدید

    حدیث حقیقت، پاسخ امام علی(ع) به پرسشهای کمیل است. در برنامه این هفته معرفت، به بررسی شناخت و تعریف حقیقت پرداخته شد.

  • فلسفه کجای زندگی من است؟

    1,301 بازدید

    فلسفه به شما می گوید که معنی زندگی چیست. همه مردم زندگی می کنند و دلشان می خواهد که خوب زندگی کنند؛ اما معنی زندگی چیست و چرا زندگی می کنیم؟ این ویدئو در وب سایت دکتر دینانی منتشر شده است. ebrahimi-dinani.com

  • حاکم ظالم، خرد مردم را از بین می برد

    3,488 بازدید

    داستان ضحاک ماردوش را همه شنیده ایم اما تفسیر فلسفی آن چیست؟ مگر نه اینکه داستان ها سمبل و نشانه ای از حقیقت باطنی دارند به حکم اینکه هر ظاهری دارای باطنی است. منظور فردوسی از ماردوش بودن ضحاک چیست؟ ebrahimi-dinani.com

  • آیا خداوند قصه می گوید؟

    729 بازدید

    مادر برای فرزند، قصه می گوید و با قصه، زندگی برای این بچه آغاز می شود. چرا انسان می تواند قصه بگوید در تعریف انسان شاید بتوان گفت «انسان، حیوان قصه گو است»

  • دل آدمی، دریاست

    646 بازدید

    اگر به عمق دریا بروی، به باطن رفته ای و اگر به ظاهر اکتفا کنی،از دریا غافل شده ای. ما در واقع دریایی هستیم. دل انسان دریاست ، دل، بیکرانه است؛ البته ما وقتی دل می گوییم، فکر می کنند که به قلب پزشکی اشاره می کنیم، در حالی که قلب پزشکی، یک قطعه گوشت صنوبری شکل است که مرتب می تپد؛ اما قلب واقعی دریچه اش به دریا باز است.

  • برنامه معرفت هشتم اردیبهشت 1396

    578 بازدید

    معتزلیان به حسن و قبح ذاتی امور باور داشته و از خوبی و بدی اشیاء در جهان سخن می گفتند. در حالی که اشاعره در انکار ذاتی بودن حسن و قبح اصرار می ورزیدند

  • تفسیر آیه الله نور السموات و الارض

    784 بازدید

    تفسیر آیه الله نور السموات و الارض اختصاص در برنامه معرفت؛ خداوند، خود را نور آسمان ها و زمین خوانده است. اما بسیاری مفسران، نور را به منور معنا کرده اند

  • رویت و کلام خدا در داستان حضرت موسی

    360 بازدید

    جلسه نهم برنامه معرفت | یک پیغمبر اولوالعظم از خداوند تقاضا می کند که خودت را به من نشان بده تا ببینمت! این یک تقاضاست. تقاضای امر محال شایسته فرد عاقل نیست. چگونه حضرت موسی تقاضای رؤیت می کند؟!

  • تفسیر آیه کل یوم هو فی شان

    289 بازدید

    جلسه هشتم برنامه معرفت اختصاص دارد به تفسیر آیه کل یوم هو فی شان و بررسی مساله حیات معنوی انسان در پرتو معرفت و شناخت؛ تفسیر آیه و کان عرشه علی الماء؛

  • آیا مجبورم یا مجبورم که اختیار داشته باشم؟

    288 بازدید

    فعل من به اختیار من است اما اختیار من از کجا ناشی می شود؟ اگر در مورد فعل من سؤال کنید خواهم گفت که آن را از روی اختیار انجام دادم. شما هم که در حال نوشتن هستید با اختیار می نویسید، همچنین با اختیار سخن می گویید، با اختیار نگاه می کنید، من هم اکنون با اختیار حرف می زنم. اما خود اختیار من یک صفت است

  • آیا خدایت را به من می شناسانی؟

    3,667 بازدید

    از یک عارفی پرسیدند که آیا خدایت را به من می شناسانی؟ فکر می کرد که خدا در بیرون است و این عارف باید برود و این خدا را نشانش بدهد. گفت آیا تو می شناسی کسی را که خودت را به خودت شناسانده است؟ یعنی بیرون دنبالش نگرد. کسی که خودت را به خودت شناسانده است، خداوند است. من خودم را به حق می شناسم

  • اختلاف در معنی معقول و محسوس

    544 بازدید

    همیشه محسوسات، تبلور معقولات هستند. رابطه بین عالم معقول و محسوس بسیار ظریف است. یعنی یک مرز و جدایی نیست که این دو عالم را از هم جدا کند یک طرف معقول باشد و طرف دیگر محسوس. این تصور یک توهم است. معقول در مقام مطلق بودن و مجرد بودن خودش، وقتی در عوارض پیچیده می شود، به صورت یک شخص ظاهر می شود.

  • عشق مجازی واژه غلطی است

    567 بازدید

    جلسه ششم برنامه معرفت به بررسی عشق متعهد و عشق غیر متعهد. اینکه عده ای می گویند عشق حقیقی و این عشق های معمول را به مجازی تعبیر می کنند، بسیار در اشتباهند! عشق، عشق است اما متعلق عشق (آن چیزی که مورد عشق واقع می شود) متفاوت می شود. ما یک عشق بیشتر نداریم. پس همه عشق را می دانند چیست و این تقسیم بندی بسیار اشتباه است.

  • فیض اقدس و تجلی ذات در صفات

    222 بازدید

    فیض اقدس یعنی ظهور و تجلی ذات در صفات . این یک نوع ظهور است، ظهوری در مقام اسماء و صفات، که به آن «فیض اقدس» می گویند. از طرفی هم هر یک از اسماء، اقتضایی دارد اسماء حق تعالی، اقتضائاتی دارند و فعال هستند و بنابراین تجلی هر اسم نیز اثر خود را در جهان دارد.

  • تفاوت ادراکات انسان در حس، خیال و وهم

    647 بازدید

    برنامه معرفت اول اردیبهشت 1396 | در اصطلاح حکمای مسلمان، وهم به ادراک معانی جزئی می پردازد. کار خیال نیز ادراک صورت های جزئی است. ادراک صورت فلان شخص یا شکل فلان شیئ همان چیزی است که از ادراک خیالی برمی آید. به این ترتیب کار وهم و خیال ادراک امور جزئی است.

  • تفسیر من عرف نفسه فقد عرف ربه

    1,112 بازدید

    مادامی که انسان خود را نشناسد، به هیچ معرفتی دست پیدا نمی کند. حتی معرفت حق، متفرع بر معرفت خود است. تقریباً همه عرفا روی این جمله تکیه کرده اند که «من عرف نفسه فقد عرف ربه» یعنی محال است که کسی خود را نشناسد و ادعا کند که خدا را شناخته است؛ محال است که کسی خود را نشناسد و ادعا کند که ذره ای از ذرات عالم را شناخته است.

  • آیا انسان می تواند هم عاقل و هم عاشق باشد؟

    647 بازدید

    انسان در عین عقلانیت، می تواند عاشق باشد و در عین عاشق بودن و شیدایی نیز می تواند عین عقلانیت را داشته باشد. من بین عقل و عشق، تضادی نمی بینم. عشق، کشش به سوی معشوق در انسان است. برنامه معرفت نهم دی ماه 1387 با موضوع عقل و عشق در عاشورا

  • کتاب فلسفی را چرا به فارسی می نویسید؟

    4,431 بازدید

    چرا شما به زبان فارسی کتاب می نویسید در حالی که زبان فلسفه از دیرباز در ایران به زبان عربی بوده است. چرا اینقدر متعهد هستید که فارسی کتابت کنید؟ شاید با نوشتن کتاب هایتان به زبان عربی، آثار شما فراگیرتر و عالم گیرتر می شد؟

  • برنامه معرفت بیست و پنجم فروردین 1396

    701 بازدید

    غالب مردم کمتر می پرسند که من از کجا آمده ام، چون سخت است و زود از آن می گذرند. یکی از مهمترین قواعد این است که هر چیزی سرانجام به اصل خود بازمی گردد

  • آیا خداوند ماهیت را آفریده است؟

    958 بازدید

    در بین موجودات جهان، جهات اشتراک و اختلاف وجود دارد. جهت اشتراک در مسئله «وجود» و جهت اختلاف «ماهیت» است. حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا خداوند ماهیت را آفریده است؟

  • تفسیر آیه ألستُ بربکم قالوا بلی

    3,951 بازدید

    عالم الست کجاست؟ زبان از آنِ وجود است. این عالم تنگناست و محدودیت ها ما را احاطه کرده است. در ازل و ابد همه لحظه ها جمع است. شئون عالم الست چگونه است؟