در حال بارگذاری
پخش خودکار بعدی:
؟
با فعال بودن پخش خودکار، در صورتی که سایت را رها نکرده باشید، پس از پایان نمایش، ویدیو بعدی پخش می‌شود.
Loading...
خشت خام (24 ویدیو)
24 / 19
خشت خام / نوبت نوزدهم / گفتگوی حسین دهباشی با اردشیر خورشیدیان

خشت خام / نوبت نوزدهم / گفتگوی حسین دهباشی با اردشیر خورشیدیان

77,408
خشت خام / نوبت نوزدهم / گفتگوی حسین دهباشی با دکتر اردشیر خورشیدیان رئیس انجمن موبدان تهران (زرتشتیان)
دیدگاه‌ها
  1. جناب tarikh2234 ایستگاه حکمت زحمت می کشه شما بهت فشار می یاد؟ بابا کمی صبور تر لطفا، ضمن اینکه اگر نظرات ایستگاه حکمت را بخونی فکر کنم خیلی چیزهای جالب از آیین زرتشت گیرت می آید؛ موفق باشید
  2. 1 ماه پیش
    m.mahan ایستگاه حکمت خیلی محترمانه آنهم از شهید مطهری مطالبی را که عین واقعیات آیین زرتشت می باشد را مطرح کرده است؛ شما بدون اینکه آنرا از جنبه علمی بررسی کنی تهمت طالبان بازی به او می زنی؟ بعد هم می گویی درود بر اشو زرتشت؟ شما آبروی زرتشی ها را با این روحیه دیکتاتوریت که می بری؟ احتمالا شما به دروغ ادعای زرتشی داری و می خواهی آبروی زرتشی ها را ببری؛ جواب علمی ایستگاه حکمت را علمی بده نه با توهین و کلی گویی؛ شما که حوصله گفتگوی دینی نداری پس سکوت کن و توهین نکن. درود بر همه زرتشی های مودب و محترم.
  3. 1 ماه پیش
    عزیزم خوشبختانه روحانی با رای مردم موند پس محبوری با رییسی بای بای کنی
  4. 1 ماه پیش
    از همین جا با دولت دروغگو خدا حافظی می کنم...
  5. 1 ماه پیش
    ایستگاه حکمت"خودت بکش" طالبان بازی در بیار ....من ایرانی واسه تاریخم احترام قائل هستم....و حوصله بحث دینی با تو ندارم! که نیازی به بحث نیست وقتی قلب شما پر از سیاهی و کینه هستش ..درود بر اشو زرتشت و کوروش بزرگ پدر ایرانزمین درود بر اردشیر بابکان و .....
  6. 2 ماه پیش
    ایستگاه جان لطفا اینقدر قسمت یک تا هزار رو تو نظر مخاطب ننویس، تمام مصاحبه رو چرا دوباره متن میکنی، مگه سریال تلویزیونی داری شرح میدی از قسمت یک شروع میکنی تا قسمت بی نهایت، بیخیال شو جان مادرت
  7. سلام؛ قسمت 1 : مطالب زیر از شهید مطهری ( کتاب عدل الهی ص 64 به بعد) در خصوص عقاید زرتشتیان محترم نقل می شود که می تواند برای علاقه مندان به نوع باور ایشان، مفید باشد: بشر و مخصوصا نژاد آریا ، از دیر باز پدیده‏های جهان را به دو قطب ” خوب ” ها ” بد ” ها تقسیم می‏کرده است . نور ، باران ، خورشید ، زمین و بسیاری از چیزهای دیگر را در قطب خیرها و خوبها بشمار می‏آورده‏ است و تاریکی ، خشکسالی ، سیل ، زلزله ، بیماری ، درندگی و گزندگی را در صف بدها و شرور جای می‏داده است . البته در این دسته بندی ، بشر ، خودش را مقیاس و محور تشخیص قرار می‏داده است ، یعنی هر چه را که برای‏ خویش سودمند می‏یافته ” خوب ” می‏دانسته و هر چه را که برای خویش‏ زیانمند می‏دیده ” بد ” می ‏نامیده است
  8. قسمت 2 : برای انسانهای پیشین این اندیشه پیدا شده است که آیا بدها و شرها را همان کسی می‏آفریند که خوبها و خیرها را پدید آورده است ؟ یا آنکه خوبها را یک مبدأ ایجاد می‏کند و شرها را مبدأی دیگر ؟ آیا خالق نیک و بد یکی‏ است ، یا جهان دو مبدأ و دو آفریننده دارد ؟ گروهی چنین حساب کردند که آفریننده ، خودش یا خوب است و نیکخواه ، و یا بد است و بدخواه . اگر خوب باشد بدها را نمی‏آفریند ، و اگر بد باشد خوبها و خیرها را ایجاد نمی‏کند . از این استدلال ، چنین نتیجه گرفتند که جهان دو مبدأ و دو آفریدگار دارد ( ثنویت) اعتقاد ایرانیان قدیم به مبدأی برای نیکی و مبدأی دیگر برای بدی که‏ بعدها با تعبیر ” یزدان ” و ” اهریمن ” بیان شده از همینجا پیدا شده‏ است.
  9. قسمت 3 : بر حسب آنچه تاریخ نشان می‏دهد ، نژاد آریا پس از استقرار در سرزمین‏ ایران ، به پرستش مظاهر طبیعت البته مظاهر خوب طبیعت از قبیل آتش ، خورشید ، باران ، خاک و باد پرداختند . بر حسب اظهار مورخین ، ایرانیان‏ بدها را نمی‏ پرستیدند ،ولی مردمانی از غیر نژاد آریا وجود داشته‏اند که‏ بدها و شرور را نیز به دستاویز راضی ساختن ” ارواح خبیثه ” پرستش‏ می‏کرده‏اند . آنچه در ایران قدیم وجود داشته ، اعتقاد به دو مبدأ و دو آفریدگار بوده است نه دوگانه پرستی ، یعنی ایرانیان ، قائل به شرک در خالقیت بوده‏اند نه شرک در عبادت. بعدها زردشت ظهور کرد . از نظر تاریخ ، بروشنی معلوم نیست که آیا آیین زردشت ، در اصل ، آیینی توحیدی بوده است یا آیینی ثنوی؟
  10. قسمت 4 : ” اوستا ” ی موجود ، این ابهام را رفع نمی‏کند ، زیرا قسمتهای مختلف این کتاب ، تفاوت فاحشی با یکدیگر دارد . بخش ” وندیداد ” اوستا صراحت در ثنویت دارد ، ولی از بخش ” گاتاها ” چندان دوگانگی فهمیده نمی‏شود ، بلکه بر حسب ادعای برخی از محققین ، از این بخش ، یکتائی استنباط می‏گردد . به علت همین تفاوت و اختلاف بزرگ است اهل تحقیق معتقدند اوستایی که در دست است اثر یک نفر نیست ، بلکه هر بخش آن از یک‏ شخص است. تحقیقات تاریخی در اینجا نارسا است ، ولی ما بر حسب اعتقاد اسلامی ای‏ که در باره مجوس داریم می‏توانیم دین زردشت را در اصل ، یک شریعت‏ توحیدی بدانیم ، زیرا بر حسب عقیده اکثر علمای اسلام ، زردشتیان از اهل‏ کتاب محسوب می‏گردند .