در حال بارگذاری
  • 185
    دنبال کننده
  • 0
    دنبال شونده
  • 218.5هزار
    بازدید

علامه سید کمال حیدری

دیدگاه های حضرت آیت الله علامه سید کمال حیدری

نمایش اطلاعات کانال بستن اطلاعات کانال

دیدگاه های حضرت آیت الله علامه سید کمال حیدری

  • 185
    دنبال کننده
  • 0
    دنبال شونده
  • 218.5هزار
    بازدید

همه ویدیو ها

  • مراد از دلیل در نظریه جواز تعبد چیست؟

    9 بازدید

    مراد از دلیل، آن چیزی است که انسان حجیّت آن را اثبات کرده باشد اعمّ از دلیل عقلی یا نقلی

  • مظلومیت مبانی فکری و دین شناختی امام خمینی (ره) در حوزه های علمیه

    9 بازدید

    فعالیت های سیاسی، تئوری های سیاسی امام خمینی و همچنین تأسیس نظام مبارک جمهوری اسلامی توسط ایشان، سبب شد که آن مبانی فکری و دین شناختی و شخصیت بزرگ علمی وی آنچنان که باید باشد، مطرح نشد...

  • چرا در روایات راویان اختلاف وجود دارد؟

    9 بازدید

    مهمترین دلیل اختلاف روایات، نقل فهم راوی - نقل به معنا - از کلام معصومین است نه نقل خود الفاظ !

  • دروس علامه حیدری مصداق سخن رهبری در مورد کرسی آزاد اندیشی در حوزه

    5 بازدید

    به نظر بنده، یکی از مصادیق کرسی های آزاداندیشی که رهبری در چند سال اخیر بیان فرموده اند، همین بحث های است که بنده دارم مطرح می کنم

  • ثمره نگرش اجتماعی دینی چیست؟

    5 بازدید

    امام صادق علیه السلام: حتما باید با مردم باشید، هر کدام از شما نمی تواند بدون مردم زندگی سپری کند...

  • تفاوت سنت با حدیث چیست؟

    19 بازدید

    سنّت همان قول، فعل و تقریر معصوم است که انسان بدون واسطه از معصوم ایشان با آن مواجه می شود، اما حدیث همان سنت منقوله و یا محکیه ای است که توسط واسطه برای ما منتقل می شود

  • به چه دلیلی باید دین نگرش اجتماعی داشته باشد؟

    18 بازدید

    اساسا در علوم اجتماعی ثابت است که وجود انسان، با اجتماع رشد پیدا می کند و نمی تواند بدون اجتماع به کمال مطلوبش برسد، لذا برای ادارۀ جامعه، دین لزوماً باید نگرش اجتماعی داشته باشد...

  • با چه شرطی روایت نقل به معنی را می پذیریم؟

    18 بازدید

    صرف احراز ثقه بودن روای، در اثبات حجیّت روایت کافی نیست، بلکه صرف نظر از ثقه بودن باید اهل علم باشد نه عامی...

  • آیا هر روایت متواتر حجت و کاشف از واقعیت است؟

    15 بازدید

    روایات متواتری بر اساس روش منطق ارسطویی داریم و ما قاطعیم که صحیح نیست و خلاف واقع است، هر روایت متواتری لزوماً کاشف از واقع نیست

  • آیا مبنای سندی به صورت مطلق صحیح است؟

    17 بازدید

    طبق مبانی رجالی ما، اگر روایت را یک راوی غیر ثقه نقل کند، آن روایت را قبول نمی کنند در حالی که این خلاف نص قرآن است؛ چونکه قرآن می گوید خبر فاسق می گوید کنار نگذارید بلکه تبیّن کنید

  • قرائتی جدید در مبانی فکر دینی ج5

    47 بازدید

    پیروان هر دین، مذهب یا مکتبی، اگر به حسب اعتقاد خودشان دلیل دارند که مکتب یا آیینشان حقّ است، می توانند به همان دلیل استناد کنند، در صورت عدم تطابق با واقع، نه فقط معذورند بلکه مأجور هم خواهند بود و به بهشت می روند.

  • استقبال آیت الله حیدری از مناظرات علمی و استدلالی

    47 بازدید

    ضرورت جایگزینی بحث علمی و استدلالی به جای تخریب و توهین و پرداختن به حواشی

  • آیا از نظر قرآن، دین نگرش اجتماعی دارد؟

    18 بازدید

    چند آیه در قرآن کریم وجود دارد که ثابت می کنند، دین نگرش اجتماعی دارد؛ از جمله این آیات، آیۀ 13 سورۀ حجرات است: یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی ...

  • آیا ادعای جمع قرآن توسط عثمان، حجیّت قرآن را زیر سوال نمی برد؟

    31 بازدید

    هر روایتی از هر کسی با هر سطحی باشد، نمی توان به آن صد در صد اعتماد کرد، الا به قرآن کریم؛ چونکه هم از نظر سندی و هم از نظر الفاظ و هم از نظر ترتیب آیات و سیاق آیات قطعی است.

  • آیا علامه حیدری حجیت سنت را زیر سوال برده است؟

    16 بازدید

    سنّت که همان خود قول، فعل و تقریر معصوم است قطعا حجت است و بنده بدون دلیل حجیتش را قبول دارم، اما بحث ما در این سنّت نیست بلکه در سنّت منقوله و محکیه ای که در دست ما است، می باشد، بنده شک دارم که آیا واقعا از زبان معصومین صادر شده یا صادر نشده؟!

  • آیا علامه حیدری فرمودند خلفاء مجتهدین خطاء کار بودند؟

    18 بازدید

    اولا این حرف بنده نیست، بنده داشتم کلام استادم سید خوئی را نقل می کردم، ایشان خود مسألۀ غصب خلافت را جهت استدلال بب اثبات نفاق خلفا کافی نمی دانستند؛ چونکه به اصطلاح علمی ما، مسألۀ غضب خلافت لازم اعمّ است برای اثبات نفاق خلفا...

  • راه حل نابودی ریشه های تکفیر بین مذاهب اسلامی

    56 بازدید

    در این جلسه آیت الله حیدری به معنا و چگونگی تقریب بین شیعه و سنّی پرداخته و با روش متفاوت و منحصر به فرد خود و بر اساس آیات قرآن، چنین نتیجه گرفته که هم شیعیان و هم اهل سنّت باید اعتقادات اصلی خود دربارۀ امامت و خلافت پس از رسول خدا (ص) را صرفاً اموری نظری و اجتهادی بدانند و نه یک سلسله باورهای ضروری و بدیهی که منکر آن، منکر ضروری دین و مذهب شناخته شده و کافر گردد! شیعیان برداشت خودشان را همراه با دلیل ارائه دهند و اهل سنّت هم برداشت خودشان را با استدلال بیان کنند، و نهایتاً هر کس به آنچه که به درستی آن قطع

  • ضرورت محوریت قرآن در حوزه های علمیه

    35 بازدید

    موضوع بحث در فایل تصویری پیش رو، ضرورتِ محور قرار دادن قرآن کریم در شناخت دین و فراگیری علوم اسلامی است. آیت الله حیدری بر این باور است که مبانی قرآنی، هم در میان اهل سنّت و هم در بین شیعیان - به دلیل غلبۀ روایت محوری - مورد کم توجهی قرار گرفته؛ اگرچه وضعیت اهل سنّت در مقایسه با شیعیان بسیار بدتر است. دیدگاه صحیح این است که قرآن کریم باید اصل و محور تمام مباحث قرار گیرد و روایات در طول و ذیل آن در نظر گرفته شوند.

  • فقه فردی و اجتماعی

    24 بازدید

    مهمترین مسأله ای که در این دیدار از سوی آیت الله حیدری مطرح شده، عبارت است از ضرورت توجه به «مبانی اعتقادی فقه اجتماعی» که به منزلۀ اساس و پشتوانۀ کلامی آن باید مورد ملاحظه قرار گیرند؛ به این معنا که اجتماعی بودن را فقط نباید در حیطۀ فقه دنبال کرد، بلکه در ابتدا باید در حوزۀ اعتقادات از یک نگاه کلان اجتماعی برخوردار شد و در ادامه، همان نگرش را در حوزۀ فقه هم پیاده کرد. چنانچه ساختار اعتقادی و زیربنای کلامیِ فقه اجتماعی فراهم نباشد، تلاش های روبنایی در راستای اجتماعی کردن فقه نیز، در عمل به نتیجه

  • مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری

    25 بازدید

    در این دیدار که موضوع آن «علم رجال» است، آیت الله حیدری با رویکردی تحلیلی و انتقادی به رجال شیعه نگریسته و برخی از کاستی ها و نقائص آن را متذکّر شده و در خلال مباحث، به تبیین مبانی خاصّ خود پرداخته است. مشاهدۀ فایل تصویری پیش رو، به ویژه برای کسانی که از مباحث متعارف رجالی و حدیثی فراتر رفته و قصد دارند سخنان متفاوت و بعضاً جدید در این عرصه بشنوند، توصیه می شود.

  • شخصیت و مقامات حضرت زهرا (سلام الله علیها)

    38 بازدید

    در این جلسۀ تصویری، علامه حیدری به تبیین درجات و مقامامت معنوی حضرت زهرا (سلام الله علیها) از منظر قرآن کریم و روایات پرداخته و همچنین نقش ایشان در جریانات سیاسی و ااجتماعی صدر اسلام و به ویژه نحوۀ مواجهۀ وی با دستگاه حاکمه و خلفا را بررسی نموده اند.

  • توصیه های علمی و اخلاقی علامه حیدری به طلاب و علاقمندان دینی

    80 بازدید

    علامه حیدری در این جلسه به بیان برخی از ضرورت های طلبگی از نظر علمی و اخلاقی می پردازند. آیت الله حیدری در این جلسه، برخیاز علوم و معارف مهمی که طلاب علوم دینی باید آنها را فرا بگیرند برشمرده و نکات مهمی را پیرامون آنها ذکر می کنند، این علوم عبارتند از: 1. تفسیر و علوم قرآنی 2. کلام و اعتقادات 3. فلسفه 4. اخلاق و تزکیۀ نفس... این فایل تصویری مربوط است به دیدار حوزۀ علمیۀ «الغدیر» تهران با آیت الله حیدری که در اردیبهشت ماه سال 1396 در دفتر معظم له صورت گرفته است.

  • نگاه متفاوت آیت الله حیدری به مسائل حقوق زنان در اسلام

    67 بازدید

    در مسألۀ حقوق زن در جامعه اسلامی، باید از چهار دایره این مسأله را بررسی کرد: 1. زن از دیدگاه قرآن 2. نظر علمای اسلام به زن 3. زن در روایات 4. از از نظر شرایط اجتماعی

  • ملاک و شرط تشیع از منظر علامه حیدری

    19 بازدید

    تنها ملاک و شرط تشیع از دیدگاه آیت الله حیدری این است که انسان اعتقاد پیدا کند بعد از پیامبر (ص) دینش را از علی و اولاد علی (علیهم السلام) بگیرد.

  • علامه حیدری از عراق تا ایران

    50 بازدید

    زندگینامۀ مختصر آیت الله حیدری از زبان ایشان

  • شروط تشیع از منظر علامه حیدری

    30 بازدید

    رکن اساسی تشیع، عصمت نیست، بلکه مفترض الطاعه دانستنِ اهل بیت علیهم السلام می باشد، این که کسی بگوید بعد رسول اکرم (ص)، دینم را از علی و آل علی می گیرم.. ما را در سایر شبکه های اجتماعی دنبال کنید: فیس بوک: https://www.facebook.com/alhaydarii.fa اینستاگرام: https://instagram.com/alhaydarii.fa آپارات: https://www.aparat.com/alhaydari تلگرام: https://telegram.me/alhaydarii_fa توییتر: https://twitter.com/alhaydarii.fa

  • آیا داشتن دلیل ملاک قبولی اعمال است؟

    13 بازدید

    اگر کسی دلیلی معتبر در دست نداشته باشد، اما به اعمال دینی یا مذهبی عمل کند و آن مذهب مطابق واقع بوده باشد مأجور نیست.

  • شرط تشیع از منظر خود ائمه چیست؟

    47 بازدید

    تنها شرط تشیع از دیدگاه خود ائمه (علیهم السلام)، مفترض الطاعه دانستنِ آنهاست...

  • جعل روایت توسط غلات و برائت ائمه (ع) از آنان

    28 بازدید

    مدعای غلات: اهل بیت علیهم السلام نمی خواهند خودشان را معرفی کنند، لذا ما باید آنها را معرفی می کنیم، از همین رو، غلات جعل حدیث می کردند و نسبت های غلوآمیز به اهل بیت (علیهم السلام) می دادند، در حالی که ائمه علیهم السلام از آنها و نسبت هایشان برائت می جستند...