در حال بارگذاری
  • 52
    دنبال کننده
  • 0
    دنبال شونده
  • 38.1هزار
    بازدید

آموزش جامع طب اسلامی ISDrug.ir

کانال جامع آموزشی طب اسلامی استفاده و بازنشر مطالب این کانال و سایت isdrug.ir بدون ذکر منبع، شرعاً جایز نیست.

نمایش اطلاعات کانال بستن اطلاعات کانال

کانال جامع آموزشی طب اسلامی استفاده و بازنشر مطالب این کانال و سایت isdrug.ir بدون ذکر منبع، شرعاً جایز نیست.

  • 52
    دنبال کننده
  • 0
    دنبال شونده
  • 38.1هزار
    بازدید

همه ویدیو ها

  • اسرار فوق سری آمریکا برای نابودی تمام بشریت !

    104 بازدید

    ما چه بخواهیم چه نخواهیم در حال جنگ هستیم،یک جنگ بزرگ.(که می توانیم از آن تعبیر به جنگ سفره ها کنیم).خود آقای هنری کسینجر در سال 1974 زمانی که پروژه 200NSSM را به کنگره آمریکا می دهد و با 100% آراء رأی می آورد.به صراحت بعدها اعلام می کند که اگر می خواهید مردم دنیا را کنترل کنید غذا را کنترل کنید.آقای مایکل کافمن در سازمان ملل به صراحت اعلام می کند که اگر ما می خواهیم به ایدئال برسیم باید دوسوم جمعیت مردم دنیا را طی سی تا پنجاه سال کاهش دهیم.

  • طب اسلامی طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۱۴

    4 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep14/ یکی دیگر از اقسام درمان به وسیله کلام، استشفا به وسیله قرآن است. در این که قرآن درمان است و باعث درمان بیماری می شود، جای شبه نیست. مستفاد از روایت این است که درمان به وسیله قرآن امری واضح و مبرهن است. سؤالی که ممکن است پیش بیاید این است که آیا قرآن فقط درمان است، برای بیماری های جسمی یا اینکه درمان است برای بیماری های روحی یا هم بیماری های جسمی را درمان می کند وهم بیماری های روحی، و سؤال دیگر این است که همه قرآن شفاست یا اینکه فقط آیات خاصی است

  • طب اسلامی طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۱۳

    33 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep13/ یکی از نکاتی که راجع به رقیه حائز اهمیت است این است که رقیه در درمان تمام بیماری ها کاربرد دارد، یکی از اقسام این بیماری چشم زخم است، که شاید بتوان گفت که بیشتر بیماری ها معلول چشم زخم است (لذا اگر بیماری وجود داشت که چشم زخم در آن کار نمی کند، یقیناً این بیماری معلول چشم زخم است). چشم زخم چیزی نیست که قابل انکار باشد، بلکه کل دنیا چشم زخم را پذیرفته اند. و روایات ما نیز این امر را تائید فرموده اند، در روایتی از وجود مبارک پیامبر اکرم صلوات الله نقل شده است

  • طب اسلامی طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۱۲

    40 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep12/ یکی دیگر از اقسام درمان به وسیله کلمه، درمان به وسیله رقیه است. رقیه کلامی است که شخص نزد بیمارکلامی را بر زبان جاری می کند، به طوری که بیمار بشنود،و این کلام سبب درمان بیمار می شود. رقیه قبل از اسلام بسیار اهمیت داشت، بسیاری از درمان های قبل از اسلام به وسیله رقیه و تمیمه بوده است. کسانی که این کار را انجام می دهند افراد خاصی هستند که در عرف به آن ها عراف می گویند

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۱۱

    14 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep11/ یکی از اقسام درمان به وسیله کلمه درمان به وسیله ی دعا است، که امروز به عنوان یک روش درمانی پذیرفته شده است. در آماری که در دانشگاه های انگلیس گرفته شد، نتیجه ای که به دست آمد این بود، که مسلمانان اگر دعا کنند %80 بهبود پیدا می کنند و مسیحیان %20 بهبود پیدا می کنند. لذا اثر دعا امری ثابت شده است و قابل انکار نیست. هرچند این روش جدی گرفته نشده است، اما باید متذکر شد که یکی از اصلی ترین درمان ها درمان به وسیله دعا است،

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۱۰

    10 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep10/ کلمه درمانی که در طب اسلامی است وجود دارد، در طب جدید نیز وجود دارد که از آن به گفتاردرمانی یاد می شود. یکی از اقسام کلمه درمانی نماز است. هرچند این درمان علاوه بر کلمات شامل تعدادی حرکات است که خود نیز نوعی درمان و پیش گیری است؛ زیرا شامل تعدادی حرکات است که خود نوعی ورزش است و برای بدن فوایدی دارد.

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۹

    37 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep9/ اولین درمان عمومی که در روایات به آن اشاره شده است، درمان به وسیله ذکر و کلام (گفتاردرمانی) است. کلمه درکل زندگی بخصوص در پزشکی اسلامی جایگاه خاصی دارد. شاید بتوان گفت بهترین درمان و مؤثرترین درمان کلمه است. این کلمه ممکن است کلمه پزشک باشد که به بیمار روحیه می دهد که شما خوب می شوید، بیماری شما قابل درمان است، این بیماری دارو دارد

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۸

    18 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep8/ در روایات مایکی از درمان ها، بلکه رأس درمان ها پرهیز معرفی شده است. سؤالی که مطرح می شود این است که پرهیز به چه معناست (آیا پرهیز یعنی نخوردن چیزهایی که برای بیمار ضرر دارد، یا نخوردن چیزهای به خصوصی است، یا چیزهایی که در اذهان مردم است مانند غذای ترشی یا غذاهای سرخ کردنی و...)؟ پاسخ این است که در بعضی از روایات پرهیز را اختصاص داده اند به بعضی از غذاهای خاص. شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید، کسی از ما مریض می شود

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۷

    34 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep7/ در روایات از درمان به وسیله الکل نهی شده است و آن را درمان نمی دانند، به طورکلی الکل را دارو نمی دانند. حال سؤالی که مطرح می شود این است که آیا درمان به وسیله همه محرمات منهی است و دارو نیستند، یا اینکه این نهی فقط مختص به الکل است؟ مستفاد از روایات این است که این حکم به همه محرمات تسری دارد فقط مختص به الکل نیست، بلکه روایات مطلق محرمات را دارو نمی دانند.

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۶

    24 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep6/ موضوع بحث: درمان های عام بیماری ها یکی دیگر از راه های عمومی درمان بیماری های، استفاده از چیزهایی است که سازنده بدن و حیات بخش هستند مانند؛ آب درمانی، زیرا آب حیات بخش است، حیات موجودات زنده از آب خلق شده اند و حیاتشان وابسته به آب است. روایات ما مردم را به درمان به وسیله چیزهایی که حیات بخش هستند دعوت می کنند. در روایتی امام صادق سلام الله علیه به بیماری که به ایشان رجوع کرده بودند

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۵

    36 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep5/ پنجمین راه ازراهای درمان عمومی، در نظر گرفتن ترکیب (طبایع چهارگانه) است. درمانی که از طریق طبایع انجام می شود ریشه ای است. یکی از این طبایع بلغم است که این طبع برمی گردد به اعضا و موادی که مدافعان بدن هستندوبدن را محافظت می کنند؛ مانند گلبول های سفید و پلاکت ها ،که این ها بدن را در مقابل بیماری ها محافظت می کنند؛ بنابراین می توان گفت که بلغم برای بدن لازم و مفید است.

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۴

    53 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep4/ یکی از کارهایی که طبیب اسلامی باید انجام بدهد این است که اعتقاد به درمان را در ذهن بیمار قوی کند. روشی که پیامبر اکرم صلوات الله و ائمه معصومین علیه السلام استفاده می کردند همین بوده است که اعتقاد مردم را تشدید می کرده اند. شخصی از پیامبر اکرم صلوات الله درباره برادرش که مبتلابه اسهال شدید شده بود سؤال کرد پیامبر اکرم صلوه الله به او گفت که به او عسل بده .

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۳

    61 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep3/ برای وارد شدن به بیمارستان اسلامی باید چند گام برداشت؛ گام اول این اعتقاد است که درمان و خوب شدن از خداوند متعال است. دیده شده است که بعضاً انسان های بیمار به بهترین اطبا مراجعه می کنند حبه ترین دارو را مصرف می کنند بازهم خوب نمی شوند. این حاکی از این است که درمان در دست طبیب نیست بلکه در دست خداوند متعال است. حضرت موسی علیه السلام از خداوند متعال سؤال کرد که بیماری از کیست؟ خداوند فرمودند از من است،

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۲

    42 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep2/ منشأ طب اسلامی وحی و خداوند متعال و ائمه معصومین است.در طب اسلامی برخلاف سایر طب ها هیچ گونه دخل و تصرفی صورت نگرفته است،برخلاف طب های دیگر مانند طب یونانی(که حتی منشأ آن خود انبیا بوده اند)که دخل و تصرف های زیادی در آن صورت گرفته است.نکته ایی که در اینجا وجود دارد و باید به آن توجه کرد، این است، که اگر طبیب مسلمان بود دلیل بر این نیست که طبی که مورده استفاده قرار می دهد اسلامی است

  • طب اسلامی-تدریس کتاب طب الرسول آیت الله تبریزیان جلد۲ جلسه۱

    117 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book2-ep1/ در طب اسلامی بعضی از درمان ها وجود دارد که برای درمان همه بیماری ها یا تعداد زیادی از بیماری ها کاربرد دارند. (شاید بتوان گفت که طب اسلامی درباره درمان هیچ بیماری عاجز نیست بلکه یا به طور خاص درمان را ذکر کرده است به طور عمومی راه درمان آن را فرموده است). یکی از مشکلاتی که از قدیم در میان مردم وجود داشته و امروزه نیز وجود دارد و شیوعش از گذشته بیشتر شده است، این است که مردم بیماری می شوندوبعضی از مردم براثر این بیماری از دنیا می روند

  • طب اسلامی جلسه ۵۰ - حجامت

    73 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/kazemzadeh-ep50/ خلاصه روایاتی که در باب ازمنه مناسب و در مقابل ازمنه ای که حجامت در آن زمان ها توصیه نشده است، به این شکل می باشد؛ حجامت در روز شنبه مناسب نیست، زیرا خون در این زمان در حداقل زمان خودش می باشد. اما حجامت در روز یکشنبه بخصوص در عشا یکشنبه توصیه شده است، که در روایات آن را درمان تمام بیماری ها معرفی می کنند. عصر دوشنبه بهترین زمان برای حجامت می باشد، واردشده است

  • طب اسلامی جلسه ۴۹ - حجامت

    53 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/kazemzadeh-ep49/ یکی از مباحث و سنت های مهم در طب اسلامی که بسیار کاربردی می باشد، حجامت می باشد. که امروزه به غیراز کشورهای اسلامی این سنت در کشورهای غربی مورداستفاده قرار می گیرد، و بسیاری از بیماری ها را به وسیله این سنت درمان می کنند. در روایتی که قبلاً نیز بیان شد شیخ صدوق از پیامبر اکرم صلوات الله نقل می کند که فرمودند؛ دردها سه تا است و درمان ها نیز سه تا...که یکی از دردها غلبه دم بود، که فرمودند درمان غلبه دم حجامت است.

  • طب اسلامی جلد۱ جلسه ۵۹ – علل واسباب بیماری ها

    19 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep59/ یکی از بیماری ها شایع امروزی پروستات است که در روایات از آن تعبیر به حسات و سختی ادرارشده است. حسات در عربی به معنای سنگ ریزه می باشد، لذا موهوم این است که منظور از حسات سنگ کلیه و مثانه است، اما قرائنی وجود دارد که این احتمال را رد می کند ونشان می دهد منظور از حسات پروستات است. در روایات برای این بیماری علل و اسبابی ذکر کرده اند؛ یکی از این علل و اسباب نزدیکی کردن در حال سیری است.

  • طب اسلامی جلد۱ جلسه ۵۸ – علل واسباب بیماری ها

    19 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep58/ یکی از بیماری ها چشم رمد(ورم ملتهمه) است،این بیماری در قدیم شایع بوده است وامروزه کمتر مردم مبتلا می شوند.مستفاد ازروایات این است که رمد علت بیرونی ومیکروبی دارد،ونوعا سبب این بیماری رعایت نکردن نظافت است.به همین جهت در روایات گرفتن ناخن ها هر هفته ومسح کردن آبروهابعد از شستن دست را مانع ابتلا به بیماری رمدذکر می کنند.در روایتی می فرمایند؛ کسی که ناخن هایش را در هر پنج شنبه بگیرد چشمش به بیماری رمد مبتلا نمی شود.

  • طب اسلامی جلد۱ جلسه ۵۷ – علل واسباب بیماری ها

    30 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep57/ یکی از بیماری های مبتلابه وشایع امروزی فراموشی وضعف حافظه است،در روایات اسلامی یکی از علل واسباب بیماری فراموشی که شایع است خوردن سیب ترش وکال معرفی می کنند(امروزه سیب را کال می چینند ونمی گذارند بر روی درخت برسد،بلکه درون انبار ویخچال نگه می دارند وآنجا می رسد).در روایتی که از پیامبر اکرم صلوات الله نقل شده است 9چیز را علت فراموشی بر شمرده اند که اولین آنها سیب کال است. در روایتی دیگر از ایشان نقل شده است که سیب باعث فراموشی است

  • طب اسلامی جلد۱ جلسه ۵۶ – علل واسباب بیماری ها

    18 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep56/ در روایات اسلامی ارتکاب برخی از مکروهات ومحرمات راعلت جنون برشمرده اند،در جلسات قبل تعدادی از این مکروهات ومحرمات ذکرشد در این جلسه به ادامه این علل واسباب می پردازیم.یکی دیگر از علل واسباب جنون که در روایات ذکر شده است؛همبستر شدن بامنکوحه پدر است(این کار علاوه بر اینکه حرام است سبب جنون ودیوانگی می شود).در روایتی نقل شده که وصی شخصی از امام سوال کرد که فرزند شخصی به نام علی ابن سری(که من وصی او هستم) با کنیزی که پدرش با اونزدیکی کرده بود واز او فرزندار شده

  • طب اسلامی جلد۱ جلسه ۵۵ – علل واسباب بیماری ها

    17 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep55/ یکی از بیماری های اعصاب و روان بیماری جنون است. این بیماری مراتبی دارد که از حالت عصبانت و خشم شروع می شود (که در روایات از آن به دیوانگی مقطعی و آنی یادشده است، و اینکه شخص معمولاً بعد از عصبانیت عقلش بازمی گردد و شخص از رفتارش پشیمان می شود) تا برسد به دیوانه زنجیری و مطبق (پیوسته). در روایتی از حضرت امیر صلوات الله وسلامه علیه نقل شده است که می فرمایند

  • طب اسلامی جلد۱ جلسه ۵۴ – علل و اسباب بیماری ها

    31 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep54/ یکی از بیماری های دستگاه گوارش بیماری قولنج است، این بیماری روده ها را درگیر می کند که باعث ملتهب شدن روده ها می شود وسبب جلوگیری از خارج شدن مدفوع و حتی باد می شود. در روایات علت آن را انجام دادن برخی از مکروهات ذکر کرده اند؛ مانند خوردن ماهی و تخم مرغ باهم است. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند؛ پرهیز کن از اینکه جمع کنی مابین تخم مرغ و ماهی در معده، در یک زمان، زیرا این دو زمانی که در معده باهم جمع می شوند

  • طب اسلامی جلد۱ جلسه ۵۳ – علل و اسباب بیماری ها

    32 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep53/ یکی دیگر از بیماری ها پوستی ضخیم شدن پوست صورت است. علت این امر هم این است که مردم در قدیم موی سرخود را با گل می شستن و این شستن سر با گل باعث ضخیم شدن صورت می شود. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند؛ سرت را با گل نشور، این کار صورت را زشت می کند. در روایتی دیگر از آن حضرت نقل شده است؛ که زیاد دستت را در لابه لای محاسنت قرار نده،

  • طب اسلامی جلد ۱ جلسه ۵۲ - علل واسباب بیماری ها

    14 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep52/ موضوع بحث:علل واسباب بیماری یکی از بیماری های پوستی بیماری جرب (گری) است که با یک خارش شروع می شود، که این خارش باعث ایجاد دانه های ریزی بر روی پوست می شود که درنهایت منجر به جدا شدن تکه های ریزی از پوست و غیر پوست از بدن می شود. این بیماری در قدیم بیماری شایع بود که امروزه نیز این بیماری در حال عود کرد است (البته بانام جدید). این بیماری به راحتی قابل درمان نیست ونیز در نزد مردم به شدت منفور است،

  • طب اسلامی جلد ۱ جلسه ۵۱ - علل واسباب بیماری ها

    16 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep51/ بیماری جزام بیماری است که در زمان پیامبر اکرم صلوات الله و ائمه معصومین علیهم السلام رایج بوده است.(معمولاً در هر دوره ای بیماری رایجی وجود دارد، مثلاً در زمان پیامبر صلوات الله بیماری رایج جزام بود، پنجاه سال قبل بیماری سل بود و امروزه نیز بیماری سرطان، یا سکته قلبی بیماری رایج است) و شاید خطرناک ترین و مهم ترین بیماری آن زمان بوده است.

  • طب اسلامی جلد ۱ جلسه ۵۰ - علل واسباب بیماری از مکروهات

    32 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep50/ یکی از بیماری هایی که ارتکاب مکروهات باعث ایجاد آن می شود پیسی است. پیسی بر دو نوع است؛ پیسی مادرزادی که علل ژنتیکی دارد، و نوع دیگر آن پیسی عارضی است که انجام دادن یک سری افعال باعث آن می شود. علت پیسی مادرزادی هم بستر شدن در حال حیض است. که این هم بستر شدن در حال حیض یا از همان اول باعث پیسی می شود یا اینکه زمینه اش را در فرد فراهم می کند

  • طب اسلامی جلد ۱ جلسه ۴۹ - علل واسباب بیماری ها

    15 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep49/ موضوع بحث:علل واسباب بیماری یکی از علل و اسباب بیماری که باعث لاغری وضعف بدن است، خوردن پنیر در صبح است.(علت این نهی این است که در قدیم مردم دو وعده بیشتر غذا نمی خورده اند و این پنیر هم باعث ضعف می شده است، لذا روایات از خوردن آن نهی فرموده اند) مردا از پنیری که در روایات آمده است با پنیری که امروز وجود دارد متفاوت است.

  • طب اسلامی جلد۱ جلسه ۴۸ – علل واسباب بیماری

    42 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep48/ موضوع بحث:علل واسباب بیماری ها دومین عنوان از عناوین مکروهات، بحث گوش و حلق و بینی و فقدان شنوایی است. بیشتر ناشنوایی های مادرزایی است؛ و علت آن هم صحبت کردن در حال جماع است. صحبت کردن در حال جماع باعث می شود که فرزند کر و لال متولد شود. در روایتی پیامبر اکرم صلوات الله نقل شده است؛ که ایشان از صحبت کردن حین جماع کراهت داشتند و فرمودند که این سبب لال شدن است

  • طب اسلامی جلد ۱ جلسه ۴۷ - علل واسباب بیماری

    13 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep47/ موضوع بحث:علل واسباب بیماری آخرین سبب بیماری انجام دادن مکروهات است،مکروهات نواهی تنزیهی(یعنی شارع از آن ها نهی می کند ولی اجازه ارتکاب نیز می دهد) هستند.در مقابل نهی تنزیهی نهی تحریمی(شارع نهی می کند و اجازه ارتکاب نیز نمی دهد) قرار دارد که سومین علت بیماری بود.علت اینکه شارع از مکروهات نهی می کند به خاطر ضرری است که این مکروهات دارد

  • طب اسلامی جلد ۱ جلسه ۴۶ - طبایع چهارگانه(ریح)

    32 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/tabriziyan-book1-ep46/ موضوع بحث: طبایع چهارگانه (بخصوص ریح) در روایات معتبر ریح را به عنوان یکی از طبایع چهارگانه معرفی کرده اند. ونیز از مجموع روایات استفاده می شود که منشأ تمام دردها بیماری های بدن ریح است. دلیل بر اینکه ریح سبب بیماری می شود روایاتی هستند که می فرمایند که با ریح مدار کنید (اگر ریح سبب بیماری نمی شود مدار کردن با او چه معنایی دارد)

  • طب اسلامی جلسه ۵۰ - حجامت

    63 بازدید

    لینک کامل http://teb114.ir/kazemzadeh-ep50/ خلاصه روایاتی که در باب ازمنه مناسب و در مقابل ازمنه ای که حجامت در آن زمان ها توصیه نشده است، به این شکل می باشد؛ حجامت در روز شنبه مناسب نیست، زیرا خون در این زمان در حداقل زمان خودش می باشد. اما حجامت در روز یکشنبه بخصوص در عشا یکشنبه توصیه شده است، که در روایات آن را درمان تمام بیماری ها معرفی می کنند. عصر دوشنبه بهترین زمان برای حجامت می باشد، واردشده است که این روز توسط اهل بیت علیهم السلام برای شیعیانشان انتخاب شده است.