داغترین‌ها: #آپارات کودک

دوره آموزشی یک نکته از هزاران، قسمت هفتم

1,352
1,352 بازدید
اشتراک گذاری
دوره آموزشی یک نکته از هزاران قسمت هفتم بمناسبت میلاد صدیقه طاهره، حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها روایت ذیل سوره بینه ؛ برای یاد آوری نکات جلسه هفتم: جابر بن یزید از امام باقر علیه السّلام نقل کرد که در باره گفته خدای عزوجل : «لَمْ یَکُنِ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ»؛ فرمودند: ( منظور از )کافران از اهل کتاب ، «هم مكذبو الشيعة»؛ کسانی هستند که شیعه را تکذیب می کنند؛ «لأن الكتاب هو الآيات»؛ زیرا کتاب همان آیات است ؛ ( لذا:) «و أهل الكتاب ، الشيعة»؛ و اهل کتاب ، شیعه می باشد؛ ( که ایمان به آن دارند). و گفته او ( خدای متعال ) « و المشركين منفكين»؛ و مشرکین دست بر دار نبوده ؛ « یعنی: المرجئة»؛ منظور مرجئه هستند؛ ( که می گویند : مومن با مبادرت به گناه از ایمان خارج نشده ، بلکه امیدوار به مغفرت خدا هم باید باشد ) . «حَتَّی تَأْتِیَهُمُ الْبَیِّنَهُ»؛ تا دلیلی آشکار برای ایشان آید ؛ فرمودند : « يتضح لهم الحق»؛ تا آنکه حق برای آنها آشکار شود . و این گفته او «رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ»؛ فرستاده ای از جانب خدا ؛ «يعني: محمدا»؛ یعنی: حضرت محمّد صلی الله علیه و آله است که؛ «یَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَهً»؛ که [ او بر آنان از جانب حق تعالی ] صحیفه هایی پاک را تلاوت کند ؛ «يعني: يدل على أولي الأمر من بعده و هم الأئمة (علیهم السلام) ؛ و هم الصحف المطهرة»؛ یعنی: آنها را راهنمایی کند به اولوا الامر بعد از خود که ائمه علیهم السلام هستند، و آنان کتاب های الهی پاک هستند . و گفته او : « فِیها کُتُبٌ قَیِّمَهٌ»؛ که در آنها نوشته های استوار است ؛ «أي عندهم الحق المبين»؛ یعنی: حقیقت آشکار نزد ایشان است . و گفته او : « و ما تفرق الذين أوتوا الكتاب»؛ و کسانی که به آنان کتاب داده شده بود ؛ یعنی : «مکذبی الشیعه » ؛ یعنی : تکذیب کنندگان شیعه ؛ پراکنده نشده و میان آنها تفرقه نیقتاد ، و این گفته او «إلا من بعد ما جاءتهم البينة»؛ مگر پس از آن که برهان آشکار برای آنان آمد ؛ «أي : من بعد ما جاءهم الحق»؛ یعنی: بعد از آن که حق برای ایشان آمد . «وَ ما أُمِرُوا هؤلاء الاصناف»؛ و این گروه ها امر نشدند ، «إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ»؛ مگر این که خدا را بپرستند در حالیکه آئین و زندگی ( دین )خود را خالص برای او ( خدای متعال ) قرار داده اند ؛ «و الإخلاص ؛ الإيمان بالله و رسوله و الأئمة علیهم السلام»؛ و اخلاص عبارت از ایمان به خدا و پیامبرش و ائمه علیهم السّلام می باشد ؛ ( رعایت ادب حضور آنان و مراعات حرمت ایشان ،برای پیشگیری از آزردگی و اهانت به آنان ). و گفته او : « و يقيموا الصلاة و يؤتوا الزكاة»؛ نماز را بر پا دارند و زکات بدهند ؛ «و الصلاة و الزكاة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب علیه السلام»؛ (منظور از )نماز و زکات امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است. «وَ ذلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ»؛ و این است آن دین استوار ؛ «قال: هي فاطمة علیها السلام»؛ فرمودند: ( منظور از ) آن فاطمه علیها السّلام است . و گفته او « إلا الذين آمنوا و عملوا الصالحات»؛ مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند ؛ فرمودند: « الذين آمنوا بالله و رسوله و بأولي الأمر و أطاعوهم بما أمروهم به فذلك هو الإيمان و العمل الصالح» ؛ کسانی که رعایت ادب حضور خدا و پیامبرش و اولوا الامر کردند و به آن چه که آن ها را به آن امر کرده اند، اطاعت نمودند. پس این همان ایمان ( رعایت ادب حضور) و عمل صالح است . و گفته او : رضي الله عنهم و رضوا عنه»؛ خدای از ایشان راضی است و آنان هم از او راضی هستند ؛ راوی گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند : « الله راض عن المؤمن في الدنيا و الآخرة ؛ و المؤمن و إن كان راضیا عن الله فان فی قلبه ما فیه لما یری فی هذه الدنیا من التمحیص، فاذا عاین الثواب یوم القیامه رضی عن الله الحق حق الرضا"؛ خدای در دنیا و آخرت از مومن خشنود است ، و مومن گرچه از خدای خشنود باشد، ولی در دلش به سبب بلاها و امتحان هائی که در این دنیا می بیند، چیزی هست ؛ اما هنگامی که در روز قیامت ، پاداش ( خود را) ببیند ، از خدای براستی خشنود شود آن چنان که حق خشنودی اوست . و این کلام خدای متعال است که فرمودند: "و رضوا عنه"؛ آنان نیز از خدای خشنود شوند. امام صادق علیه السلام فرمودند: "و قوله: ذلک لمن خشی ربه"؛ و این گفته او : این برای کسی است که از پروردگارش بیمناک باشد ؛ "أی : اطاع ربه"؛ یعنی : از پروردگارش فرمان برد ؛ ( که این اطاعت باز خورد آن بیمناکی است ) ؛ ( تاویل الایات : ۸۰۰)
pixel