کروناویروس-دكتر سيد ضياءالدين تابعي- نگاه به درون-5فروردین99

443
کروناویروس-استاد دكتر سيد ضياءالدين تابعي- نگاه به درون و توجه به خویشتن -5فروردین99
مهاجر 212 56 دنبال کننده

H.Sabeghi

2 ماه پیش
+ ما توجه کردیم که یک نیروی نهفته درونی هستش که از فکر و اراده و ذهن و نفس ما شروع میشه و تا سلولهای بدنمون میرسه و ما معمولا به این مسیر بی توجهیم و دنبال یک دارو و درمان و پاتولوژی از بیرون می گردیم... حالا تو همین زمینه در شرایط فعلی که از لحاظ روحی در اضطراب هستیم و نگران هستیم چگونه میتونه به ما کمک کنه؟ - خب همین تفکر اگر که ما به قول معروف اعتقاد راسخ داشته باشیم که ما سه تا هویت داریم: هویت روح ما، هویت جسم ما و روان ما. و در واقع پایین ترین هویت ما همین هویت جسم ماست که قابل دیدن و لمس کردنه؛ ولی متاسفانه قسمت روح خیلی افراد بهش توجه نکردن که البته خارجیا الان بیشتر دارن از این قسمت از قرآن ما استفاده میکنن! حالا چند تا آیه قرآن براتون میگم که این موضوع روشن بشه: - ایه ای از سوره اسرا: مردم از پیامبر سوال میکنن که روح چیه؟ (وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا)؛ خب این اگر به شکل سطحی بهش نگاه کنیم میگه که روح از امر پروردگار و ی چیزی هست که شما نمیدونین و علمی هم بهش ندارین!! درصورتیکه اگر ما به تفسیر قرآن از آقای طباطبایی نگاه بکنیم، میبینیم که امر خدا تو چه سوره هایی اومده... در چند تا از آیه های قرآن خداوند از «امر» صحبت کرده: یکی سوره قدر هست؛ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾ که می گوید روح و ملائکه از عالم امر هستند. و اما ما عالم دو تا داریم: یکی عالم امر داریم و یکی عالم خلق داریم. عالم خلق همین عالمی هست که ما مشاهده میکنیم، به قول معروف قابل لمس کردن و قابل مطالعات هست و همین عالم خلق رو هم انقدر خدا پیچیدش کرده که هر قدر انسان‌ها درش دقیق بشن باز هم کم میارن. عالم خلق رو خداوند برای همه باز گذاشته و مهم نیستش که این آدم مثلا چه آدمی هستش، همینقدر که مثلا باخودش فشار بیاره و توی یک آزمایشگاه بشینه میتونی بعضی از رموز آدم خلق رو کشف کنه چنانکه الانم داره انجام میشه. اما عالم امر احتیاج به ترکیه داره؛ در اول سوره جمعه خداوند میفرماید که « یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» یک علم اولیه لازمه ولی اگر ما ترکیه شدیم خداوند علم عالم امر به ما میده و علم عالم امر علمی هست که میتونیم خیلی تحولات سریع در سیستممون ایجاد کنیم... پیامبران که معجزه می‌کردند و بعضی از این عرفا و علمای ما که خیلی کارها یا حتی طی الارض میکنند، اینا از طریق عالم امر انجام میدن. الان متاسفانه بشر فعلی نزدیک ۹۰ درصدش مشغول گرفتاری عالم خلقه! و حتی میخواد خدا رو هم با علم عالم خلق اثبات کنه که این غلطه! پس به این ترتیب تا اینجا میرسونه که بنابراین اگر ما واقعا غصه نخوریم، افسرده نشیم، به خدا وصل باشیم، مساله روح ما قوی بشه، خیلی از کارها هست که میتونیم انجام بدیم که در ادبیات ما از اینا واقعا خیلی اومده که در واقع ما میتونیم به طی الارضی خیلی چیزا رو عوض و بدل بکنیم. ولی بعضی از دانشمندانی که تفکرات بزرگ دارن مثل انیشتن تا اندازه ای به این عالم نزدیک شدن که بفهمن یعنی چی ولی خب قدرت انحامشو ندارن. پس به این ترتیب قرن ۲۱ام دقیقا قرنی هستش که افراد دارن راه میافتن که اون عالم امرو کشف کنن و جالب اینجاست که تنها جایی که علم عالم امرو میشه فهمید و رابطه علم عالم امر و علم خلق انجام داد, تنها کسیکه این کارو تقریبا در هزار سال پیش یا هفتصد سال پیش انجام داده "ملاصدرا" بوده. حالا یک کتابی هستش که در سال ۲۰۰۳ در یک کنگره ای یک مبحثی را به نام "خود انسان"؛ ( the self from soul to brain) , مطالعه کردند و از تمام افراد هم خواستن بیان, نورولوژیست بوده, نوروساینتیست بوده, کامپیوتریست بوده, نورو سرجن بوده و هر کدوم از اینا اومدن و روی یک قسمتش بحث کردن و صحبت کردن... و کتابش الان من دارم توی کتابخونم و میونید کتابشو الان هم گیرش بیارید, در این کتاب یک خانمی هست به نام "نانسی مورفی" و یک بحثی ایشون انجام داده و چند تا نکته روشن کرده: اینکه اگر ما بخوایم به انسان نگاه بکنیم از ۴ دیدگاه میتونیم به انسان اپروچ کنیم؛ یک دیدگاه کاملا متریالیستیکی, به انسان بگیم که همین جسم هست و ماده هست و و متولد میشه و بعدم میمیره و هیچی و میگه جالبه که کسانیکه طرفدار این نظریه هستن بیشتر شیمیست ها، بیولوژیست ها و پزشکان هستن! طبقه دوم طبقه ای هستند که دوگانه انگارند، میگن نه جسم انسان مشخصه و نفس انسانم مشخصه، مثلا کانت و دکارت اینا جزو فلاسفه دوگانه انگارند یعنی هم برای جوهر نفس و هم بدن اصالت قایلند. گروه سوم گروه سه گانه انگاران میشن و میگن هم روح هست, هم روان هست و هم بدنه که اینا در یک امتدادی به یک اتحاد و وحدتی رسیدن که ما زنده هستیم و هر موقع هم که این ارتباط روح قطع شد نفس ما هم قطع میشه و بدنم از بین میره. و بعد میگه که تحقیق کردم و یک فیلسوفی که در ایران هست اونطور که میگه و معتقده به ایدئالیزم منوئیزم هستش که یعنی میشه مساله "وحدت وجود". و میگه که کل عالم درواقع یک اصالتی داره به نام خداوند و بقیه جسم و روان و روح یک سایه, یک تجلیاتی از او هستند که میگه این قسمت کسی روش کار نکرده. و معلومه که در اونجاها خیلی دارن روی این چیزا کار میکنن و قسمتهای روح شناسی تنها مرجعی که بشکل علمی بیان کرده همین جناب ملاصدرای خودمونه. + الان بفرمایید ما با همین شرایطی که داریم و بحرانایی که داریم و فشارهایی که میاره ما برای اینکه بتونیم از اون ارتباط درونی خودمون, ارتباط با خدا, فهم معارف قرآن استفاده کنیم, اون مقدمه تزکیه رو قطعا نیاز داریم... _ خود آدم اگر انس به قرآن پیدا کنه, خداوند مقدمات تزکیش بشکل آسون دراختیارش میگذاره, حالا هندیا میان از طریق ریاضت های خیلی سخت اون رو انجام میدن ولی در دین اسلام لازم نیست.. همینقدر که انسان یک خلوصی داشته باشه، همه چیز رو از خدا بدونه، یکمی زندگی ساده ای هم داشته باشه, خداوند در اونو باز میکنه.. پس بنابراین ما الان در این شرایط حداقل اساتید دانشگاه ما، اوناییکه یک مقداری مثل شما تو زمینه های علمی و عملی کار کردن باید یک شبکه قشنگی درست کنیم، این مسایل را انجام بدیم و حتی یک کوهورت استادی بزرگ هم ما میتونیم انجام بدیم و الان به عنوان مثال ما بایستی مقدمات اینکه دیگه دانشجو واقعا تو بیمارستان نداریم, تو درمانگاه نداریم, ببریمش تو خونه مریض, بر بالین مریض تو خونه بهش یاد بدیم و همزمانم به مریض هم حالی کنیم که این قسمتهای دارو و اینا که ما میگیم ۴۰ درصد کار بیشتر نیست و ۵۰ درصدش اونوریه, کم کم این فرهنگو راه بندازیم که درواقع اگر مردم یکمقدار از نظر اخلاقی و روحی قوی بشن خیلی از این امکانات و کمبودهایی که ما داریم به سرعت از بین میره. اینجا اهمیت اخلاق و اهمیت خودسازی های عرفانی اتفاقا کم کم داره خودشو نشون میده، منتها اگر ما که اینا رو میدونیم پیش قراول بشیم ما شروع کننده قضیه میشیم اما اگر نشستیم ۱۰، ۲۰ ، ۳۰ سال دیگه اونا اومدن بازم اینجا ما جیره خوار میشیم؛ درصورتکه ماده اصلیش که منبعش بوده که قرآن بوده مال ماست، استفاده هاش از اوناست به قول معروف مثل نفت هست که از خودمون میخرن و بعد تبدیل میکنن به مواد گرون قیمت و بهمون میفروشن، اینحا هم ما الان در چنین خطری قرار داریم. + اون بحثی که داشتیم رسیدیم به مساله توجه به نفس که ما الان در این شرایطی که هست که ما عملا در این دنیای مادی خیلی دور بودیم و اون فرمایش مولا که فرمودن که " تو فکر نکن که یک ذره کوچکی هستی و عالم اکبر در تو هست" ... - بله درمورد بیماری ها یک مطلبی هست منصوب به حضرت علی که می فرمایند: " دَاؤُكَ مِنْكَ وَ مَا تعقلُ و دَوَاؤُكَ فِيكَ وَ مَا تَشْعُرُ " دا ینی مرض, میگه که ای انسان قرن ۲۱ به اصطلاح ما, مرض تو از خود توعه ولی عقلت نمیرسه و دواشم تو خودته, شعورت نمیرسه! و این خیلی جمله قشنگیه. در اسلایدهایی که من قبلا برای شما فرستادم اخرین اسلایدش سه تا شعر توشه و یکیش همینه, یکی دیگه اش اینه: " طفیل عشقند آدمی و پری؛ ارادتی بنما تا سعادتی ببری". یک شعر دیگه اش اینه:" بسم اله الرحمن ارحیم؛ هست کلید در گنج حکیم". یعنی درواقع پس به ما میرسونه که بنابراین ما اگه روح را ببینیم و روح را تقویت کنیم که تمام دستورات مذهبی دین ما هم در راستای همین تقویت روحه؛ وقتی از تقوی صحبت میکنیم و خدا می فرماید که " کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون" یعنی ما روزه را واجب کردیم که شما اراده تون قوی بشه و از این اراده قوی بتونین جای دیگه هم ازش استفاده کنین. یا نمازی که ما میخونیم که میگه خوب بخونیم در راه تقویت اراده هستش یا حتی بخششی که انجام میدیم, صله رحمی که انجام میدیم.. اخیرا دانشگاه هاروارد اومده یک کوهورت ۳۰ ساله روی کل ملت دنیا انجام داده و دیده که ۴ تا فاکتور که رعایت کردن؛ حالا مهم نبوده که در کدوم دین و آیین بودن ولی این چهار تا رو خوب رعایت میکردن: یکی دانایی, دوم دوستی, سوم دهش یا بخشش و چهارم دعا. یعنی اگر افرادی بودن که دعاهایی میکردن یک نوع اشراف درونی داشتن که بهش میگن " self awarness" . یک کتابی به شما معرفی میکنم که اگر تونستید تهیه کنید به نام: Attending medicine, mindfulness and humanity که اولا تعریف Attending کرده که یعنی چی.. این کلمه ایست که از توجه میاد, افرادیکه به خودشون توجه میکنن, خودشونو میشناسن, self-awareness. دارن, دانا هستند و اینا در واقع بخاطر تقویت روحی و روانی که به خودشون کردن میتونن خیلی کارها کنن, البته مطالعاتش بیشتر رفته روی همون یوگا و تمرینات ذن, درصورتیکه ما تعلیمات اسلامیمون خیلی قویتر و پروپا قرص تره. بنابراین اگر ما بخوایم نتیجه بگیریم باید یک حلقه ای از علما انجام بدیم و علاوه براینکه رعایت میکنیم مطالعات کوهورت هم انجام بدیم و دانشجو ها رو هم از این حالت بیتفاوتی و دنبال مسایل آبکی رفتن نجاتشون بدیم. خدانگهدار
pixel